READ ALL ABOUT IT!


OPEN DE ARCHIEVEN!

Twee foto's die dankzij journalist/popmuzikant/dichter Paul Lips onlangs ontdekt werden in BEELDBANK DE BOER het NOORDHOLLANDS ARCHIEF. De eerste foto is gemaakt op het atelier van Peter Stufkens in het oude Patronaat voor een artikel in het Haarlems Dagblad. Stufkens was zanger/frontman van de band HONGER. De band organiseerde het (waarschijnlijk) eerste (?) crowdfundingproject in Nederland. Het was 1994 en er was nog geen internet. HONGER ging dus met een intekenlijst de kroegen langs. Het geld ging in een schoenendoos. In totaal wisten ze 4000 gulden bij elkaar te scharrelen De opnames werden gratis gemaakt in Peter Nijssens’ Studio Wonderland. De ceedee werd gratis weggegeven op de presentatie. Andere Haarlemse bands kregen in die tijd een platencontract en mochten voor een ton de studio in. Die moesten ze natuurlijk terugbetalen met heel veel optredens. Dat was in de ogen van HONGER ‘Werken voor een baas’. En daar deed HONGER niet aan mee. Want de band HONGER, die waren eigen baas. Bijgaand de foto die de krant haalde. De intekenlijst is duidelijk te zien.

De tweede foto toont  fanatieke HONGER-fans die voor platenwinkel het Schijfhuis liggen te wachten op het moment dat de volgende ochtend de eerste tien exemplaren van de op dat moment al legendarische cd gesigneerd en wel zal worden vergeven. Natuurlijk was het allemaal in scene gezet. Peter Stufkens had Martijn Bosman gestrikt om een stukje te schrijven en te zorgen dat de foto er kwam. De foto heeft nooit de krant gehaald. Op de redactie van het Haarlems Dagblad was men van mening 'Dat die jongens van HONGER nu al wel genoeg publiciteit hadden gehad!'. HONGER leed aan 'overexposure' zo was men van mening. Dankzij Paul Lips beleefde de foto pas in 2022 op Facebook zijn primeur.

Vlak na de (zeer succesvolle) presentatie van de ceedee en een tevens zeer succesvol optreden als opener van Bevrijdingspop knalde de band tot verbazing van de vele fans uit elkaar. Een gevolg van 'overexposure'? 'Beter exploderen dan uitdoven' was het duidelijke commentaar van de heren zelf.

INTERVIEW ANKER VAN DER MEER HRLM

Een medicijnkastje met Herman Brood’s kleefpasta, zijn foto en jasje. Relikwieën die je als het ware komen aanwaaien als je 15 jaar lang een atelier hebt boven het Patronaat.  Kunstenaar Peter Stufkens (1958) is zelf geen onbekende in de Haarlemse muziekscene. Hij was zanger van de in Haarlem wereldberoemde punkrockband Honger, drumde met Electric Hannes en vormt nu een duo met gitarist Pieter Mulder van the Minny Pops.

“Op de kleuterschool besloot ik dat ik kunstschilder wilde worden”, vertelt Peter, “Ik zag mijn vader die aan een bureau werkte en overzicht hield over andere mensen. Dat wilde ik niet. Hij speelde niet. Ik wilde later een beroep waarbij je zou kunnen spelen, en dat was kunstenaar.”

.”De Rietveld Academie in de jaren tachtig was een plek waar iedereen in een band zat. Stufkens vertelt: “Mensen als Rob Scholte en Peter Klashorst zaten in mijn jaar en net zoals iedereen maakten zij muziek. Het was de punkgedachte dat je geen muziek hoeft te kunnen maken om samen muziek te maken, of samen herrie te maken.

.Als ik aan het schilderen ben probeer ik  bewuste processen uit te schakelen. Als ik ga schilderen dan reageer ik op de allereerste impuls die in me opkomt, dus als ik dan denk aan oranje stippen, dan schilder ik oranje stippen. Ik wil er dan niet te lang over nadenken of dat wel goed staat of dat de stippen juist geel moeten zijn. Ik geef mezelf bewust geen ruimte om na te denken over wat ik doe.

Ik exposeerde een keer in de Verweij-hal. Bij een groot doek bleef een oudere dame met een hoedje op staan. ‘Wat vindt u er van?’ vroeg ik haar. Ze keek me vol afschuw aan en zei: ‘Ik vind het vies!’ Stufkens laat een luide lach horen. “En dat is prima. Het was ook vies, er zat rotzooi van de grond op het doek. Voor mij gaat het om het plezier van het maken en de verwondering wat je te zien krijgt.

mei 2010

HOUT VOOR HANNES

Op 22 december 2017 kreeg kunstenaar Hannes Kuiper alias Electric Hannes een houten plaat uitgereikt vanwege 250 verkochte exemplaren van de elpee ‘Mompelingen’, twee jaar eerder uitgegeven ter ere van zijn 70ste verjaardag op ‘Sounds Haarlem Likes Vinyl’, het platenlabel van Paul Kamp. De houten plaat werd gemaakt door Peter Stufkens, ex drummer in de band van Hannes.